بورس

بورس :راهی که می رود به ترکستان است

بورس :راهی که می رود به ترکستان است

این روزها نقشه بازار بورس به رنگ خون قرمز  درآمده است و راهکار سازمان بورس این است که دامنه نوسان بورس 1%شود . کاهش دامنه نوسان به 1%یعنی عملا بورس تعطیل است .

اما چرا بورس منفی است که دلایل متعددی میتواندد داشته باشد از جمله :

1-قطعی مکرر برق و کاهش شدید تولید و کاهش درآمد شرکت های بورسی

2-جذابیت سایر بازارها :که باعث رو آوردن سرمایه داران به سمت بازارهای دیگر مثل ارز دیجیتال و.. شده است.

3-80 درصد بورس در دست حقوقی ها است و سهامداران خرد سهم کمی در بازار بورس دارند .اگر می خواهیم بورس متعادل شود باید سهم حقوقی های بورس با حقیقی های بورس (سهامداران خرد)برابر شود تا سهامداران خرد هم نقش واقعی در بورس داشته باشند .

4-انتصاب های ناشایسته سالاری در مدیران و هیات مدیره ها شرکت های بورسی :

1-4چون 80 درصد سهام شرکت های بورسی در دست حقوقی ها است بنابراین حقوقی ها مدیران و هیات مدیره های شرکت های بورسی را انتخاب می کنند و سهامداران خرد سهمی در تعیین مدیران و هیات مدیره های شرکت های بورسی ندارند 2-4.وقتی نگاهی به هیات مدیره های شرکت های بورسی نگاهی می اندازیم متوجه می شویم در حالی که سطح تحصیلات جامعه بالا رفته است ولی هنوز افرادی با سطح تحصیلات دیپلم هیات مدیره شرکت های بورسی هستند و اگر چنانچه مدرک تحصیلی  هیات مدیره بورسی در کدال دکترا خورده است متوجه می شویم این دکترا ،دکترای دانشگاهی نیست و مدرک آموزشگاهی DBA که  این روزها هر آموزشگاهی در حال دادن است می باشد.

3-4مشکل دیگر در بین هیات مدیره های بورسی یکسری افراد مدام در حال جابجا شدن هستند و از این شرکت به شرکت دیگرمی روند . سیاستمداران که دیگر در سیاست جایی ندارند پس بعد از جابجایی در شونصد پست سیاسی کجا اشتغال شوند؟ بله ، هیات مدیره شرکت های بورسی می شوند تا مدیر به دنیا آمده و مدیر از دنیا بروند .

4-4 وقتی به تعیین هیات مدیره و مدیران عامل در کشورهای پیشرفته می اندازیم می بینیم از زمین تا آسمان با آنها فاصله داریم و بالتبع باید خروجی شرکت های ما هم ضعیف باشد .

https://www.didarnews.ir/fa/news/136555/%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84

 

من یادم هست یک مدیر عامل و هیات مدیره بخاطر نابودی یک شرکت اخراج شد ثانیه ای نگذشت نام او در بین هیات مدیره شرکت دیگر دیده شد .

در رزومه مدیران عامل های ایرانی همیشه سابقه هایی از مدیریت های خود در شرکتهای مختلف دیده می شود ولی اثری از تغییراتی که توانسته اند در آن شرکت بگذارند وجود ندارد و صرف مدیریت در شرکت های مختلف مبنای خوبی نمی باشد .

شما تصور کنید یک مالک باشگاه برای انتخاب مربی، تنها به اینکه مربی در جند باشگاه سابقه دارد اکتفا کند ولی به میزان جام های کسب شده قبلی مربی و میزان سوداوری مربی برای باشگاه نگاه نکند .

درکشورهای غربی بطور مثال امریکا معیارهای مختلفی برای تعیین یک مدیر عامل تعیین شده است . و نوع تغییراتی که یک مدیر عامل در زمان خود در شرکت ها انجام داده است در یک پایگاه داده مدیران ثبت می شود به نحوری که شرکتها با مراجعه به آن پایگاه داده می توانند رزومه کیفی مدیران را مشاهده کنند .

معیارهایی که برای ارزشگذاری مدیران عامل وجود دارد به شرح زیر است :

1- میزان تغییرات قیمت سهام در زمان مدیریت

2- میزان سود در زمان مدیریت

3-میزان تغییرات فروش در زمان مدیریت

4- میزان سود و فروش و قیمت سهام نسبت به کل صنعت

5- سوال این است در حالی که200 هزار دکترای مدیریت دانشگاهی در کشور وجود دارد که هم تحصیلات مدیریت در سطح بالا دارند و هم حدود 40 درصدشان سابقه تجربیات کافی در صنایع دارند چرا قانونی تصویب نمی شود که حداقل یک نفر از هیات مدیره شرکت های بورسی دارای مدرک دکترای مدیریت دانشگاهی باشند.

چرا رشته مدیریت ؟چون در سالهای تحصیلشان با درس هایی بنام مدیریت کارخانه ،بازاریابی ،رفتار مصرف کننده ،مالی ومدیریت مالی ،سیستم های مدیریت ،روانشناسی صنعتی و…مطالعه کرده اند و اکنون در سطح مدیریت دارای دید خوبی جهت مدیریت سازمان ها هستند در حالی که ما این افراد را کنار زده ایم .

ولی متاسفانه 70 درصد هیات مدیره های شرکت های بورسی دارای تحصیلات غیر رشته مدیرت دانشگاهی هستند و می بینیم فرد رشته مکانیک هیات مدیره یک شرکت دارویی است .

6-نگرش دولت به بورس :تا زمان که دولت بورس را به عنوان یک بخش مولد اقتصادی به رسمیت نشناسد بورس همین وضعیت را خواهد داشت

7-مدیریت بورس : بجای اینکه مدیر بورس دامنه نوسان را به 10 %  افزایش دهد دامنه نوسان را کم می کند .دامنه نوسان کم چه اشتیاقی برای سرمایه گذاران ایجاد می کند تا به بورس بیایند

مدیران دامنه بورس را کم کردند تا به جامعه القا کنند که دولت مراقب سرمایه تان هست اما این تصمیم سبب عرضه سهام و کاهش شدیدت خواهد شد و باعث قفل شدن در صف های فروش می شود .از مدیریت بورس انتظار کارهای تخصصی تری و حرفه ای تر می رود . کارهای تخصصی زیادتری در بازار بورس انجام دهد .الان ما یک نرم افزار تخصصی تحلیل تکنیکال در بورس نداریم .یک نرم افزار تخصصی مفید تریدر بود که بسته شد .نرمافزار متاتریر هست که مشکلات عمده ای دراتصال بازار بورس ایران دارد .مشکل دیگر اسامی مدرسان برتر بورس که دارای کد باشند اعلام نمی شود

هزاران نفر کلاس و اسم استاد بورس دارند و گردش مالی بالایی دارند.

8- مشکل تحریم ها :البته تحقیقات متعدد مثل تحقیق زیر بیشنر مشکل بورس را داخلی می داند تا تحریم ها

https://joer.atu.ac.ir/article_3129.html

اگر بورس تمام مشکلات داخلی خود را رفع کرد و باز اگر مشکلی بود که هست آنموقع میتوان گفت تحریم ها هم نقش در تضعیف بورس دارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *