اخبار عمومی / گوناگون

چرا شرکتهای ایرانی افراد بالای 40 سال را استخدام نمی کنند؟

چرا شرکتهای ایرانی افراد بالای 40 سال را استخدام نمی کنند؟

وقتی درآگهی های استخدامی شرکت های ایرانی دقت می کنیم حداکثر سنی که استخدام می کنند 35 سال سن است و تحقیقات میدانی نشان می دهد شرکت های ایرانی از استخدام افراد بالای 40 سال استقبال نمی کنند .این درحالی است که سقف سنی بازنشستی افزایش پیدا کرده است و افراد باید مدت زمان بیشتری کار کنند .

مثلا علی فردی است که بالای 40 سال دارد و برای استخدام به شرکتهای مختلفی مراجعه کرده است .علی می گوید :رفتار برخی شرکت ها با من بگونه ای است که انگار استخدام دایم دارند و من واجد الشرایط نیستم و شرکتها به این فکر نمی کنند که استخدام آنها نیز موقتی و با بیمه تامین اجتماعی است .

بطور نمونه علی می گوید : به شرکتی برای استخدام مراجعه نمودم بعد از اینکه مصاحبه علمی و کاری بخوبی پیش رفت .یکدفعه مدیر منابع انسانی با صدای بلند به من گفت:اوه ،شما متولد 60 هستید و بالای 40 سال سن دارید .شرمنده قوانین شرکت به ما اجازه استخدام بالای 40 سال سن را نمی دهد . علی می گوید جوری شده که دیگر با داشتن تحصیلات کارشناسی ارشد عطای استخدام را به لقایش بخشیده ام و به فکر کارهایی مثل کار در اسنپ افتاده ام .

در ایالات متحده کمیته‌‍‌ای به نام کمیسیون فرصت‌های شغلی برابر وجود دارد. طبق تعریفی که در متن سایت این کمیته آمده تبعیض سنی علیه افراد 40 سال به بالا ممنوع است. در واقع یک معیار به نام تبعیض سنی در نظر گرفته که در آن اگر یک نیروی کار به خاطر سن خود از امتیازی محروم شود، می‌تواند شکایت کند و با همین قانون غرامت بگیرد. همانطور که مشخص است این ماده قانونی کاری به افراد زیر 30 سال ندارد چون مسئله تبعیض از حدود همین 40 سالگی شروع می‌شود.

قانون آنها می‌گوید که یک کارفرما بر این اساس نمی‌تواند شرط سنی بگذارد که در آن افراد بالای 40 سال از یک شغل محروم شوند. همچنین اگر شرکتی دو متقاضی کار داشته باشد که در شرایط برابر قرار گرفته‌اند نمی‌تواند فردی که سن کمتری دارد استخدام کند. این ماجرا فقط محدود به تبعیض در استخدام نمی‌شود بلکه به طور کلی افراد نباید به خاطر سن خود از دستمزد، وظیفه و مزایاي متفاوتی برخوردار شوند.

این قانون آمریکا در سال 1967 تصویب شد. کار به جایی رسید که در سال 2020 بیش از 14هزار نفر شکایتشان را به این کمیته انتقال دادند و توانستند از شرکت‌ها غرامت بگیرند.

واقعا ایران عجایب شهری عجیب است از یکطرف شرکت ها و کارخانجات ناله می کنند نیروی کار نیست و..جوانها تنبلند و تن به کار نمی دهند و ما چندین بار آگهی زده ایم و نیرو نیافته ایم. از طرف دیگر همان شرکتها رزومه های افراد بالای 40 سال را بدون بررسی رد می کنند.

آیا واقعا فرد بالای 40 سال ناتوان است ؟

طبق نظر یونگ از چهل سالگی به بعد انسان دارای ویژگیهای رفتاری عمیق تر، کامل تر بالغ تر و متعالی تره و بینشش وسیعتر شده  و برای مشاغلی که نیاز به ارتباطات انسانی بسیار زیادی داره مثل منابع انسانی ، فروش، و… یا تیم سازی و رهبری نیاز داره یا مذاکره و متقاعد سازی یا بحران و خیلی چیزای دیگه … پختگی و تجربه کارٱمد تراست .در حالی که بیشتر شرکتها از مدیریت منابع انسانی علمی سخن می گویند ولی کمتر فردی از همان شرکت است که استانداردهای منابع انسانی جهانی را مطالعه کرده باشد و شرکت های ایرانی از یکطرف بسیاری از افرادرا بدلیل بی تجربه بودن رد می کنند در حالیکه وقتی فردی با تجربه باشد ولی بالای 40 باشد بدلیل سن بالا اورا رد می کنند و تکلیف این شرکتها دقیقا باخودشان روشن نیست .

نتیجه گیری

شرکت های ایرانی در واقع با رد کردن رزومه های افراد بالای 40 سال که تجربه بالایی دارند لگد به بخت خود می زنند چون این افراد دارای ارتباطات بهتر و تجربیات بیشتری هستند .و فرد بالای 40 سال فردی ناتوان از نظر فیزیکی و..نیست .بنابراین توصیه می شود مدیران شرکت های ایرانی دفعات بعد که رزومه افراد بالای 40 سال بدستشان رسید با دقت بیشتر این رزومه را بررسی کنند و این افراد را استخدام کنند و نتیجه آن را در شرکت خود ببینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *