اخبار عمومی / گوناگون

چرا دانشگاه مقصر تاخیر فارغ التحصیلی مقطع دکترا است؟

 چرا دانشگاه مقصر تاخیر فارغ التحصیلی مقطع دکترا است؟

همیشه سر کلاس دکترا ،اساتید و مسیولان دانشگاه می دیدم که گله می کردند که دانشجویان دکترا با تاخیر دفاع می کنند و فلان دانشجو هست 3 ساله دفاع نکرده و..

بعد که درس های تیوری مقطع دکترا تمام شد و خود وارد پروسه دفاع شدم متوجه شدم همه این تاخیر  بخاطر دانشجو نیست  و 80  درصد آن تقصیر  دانشگاه است؟ چرا؟

به دلایل زیر

1-نبود استاد راهنما : به علت حجم دانشجویی که دانشگاه در مقطع دکترا می گیرد استاد به همان تعداد وجود ندارد .بارها دانشجویان دکترا این جمله را شنیده اند که استادا میگویند ظرفیت ما پر است و…

و در اکثر مواقع دانشجویان جهت خالی شدن استاد باید چند ترم صبر کنند و این به نفع خود دانشگاه هم هست :تاخیری و به جیب زدن شهریه ای

2-موضوع پایان نامه : دانشجویانی که بعد از چند ترم صبر کردند  و بالاخره توانستند استادی جهت راهنما پیدا کنند .اکنون باید بگردند موضوع  پیدا کنند .دانشجو موضوع انتخاب می کند استاد خوشش نمیاد .استاد موضوع میگه دانشجو در توانش نیست و این پروسه پینگ پونگی رفت و برگشت خود زمان بر است .این نیز تقصیر دانشگاه است اگر استاد با ظرفیت زیاد داشت 90 درصد اساتید سر کلاس ها مقطع دکترا موضوع را با استاد نهایی می کردند و دانشجو مجبور نبود بخاطر نداشتن ظرفیت با هر استادی که تعامل نداشته است و نمی شناسد از روی اجبار بگیرد .

3-پیش دفاع  :بعد از اینکه بلاخره موضوع پیدا شد و دانشجو پروپوزالش را نوشت .اکنون می باید زمان پیش دفاع را تنظیم کند.

در هر ترم تنها یک تاریخ واسه برگزاری پیش دفاع است که آن تاریخ هم ممکن است دانشجو نتواند از پرووزال خود دفاع کند چرا؟

چون استاد راهنما در آن تاریخ کار دارد : خارج است ،جلسه دارد ،فردی از بستگان نزدیکش ترحیم شده است و..

(طبق قوانین استاد مشاور نمی تواند در جلسه دفاع از پروپوزال بجای استاد راهنما حضور یابد )

به هر حال تنظیم زمان پیش دفاع و هماهنگی بین اساتید راهنما ،دانشگاه زمان بر است و ممکن است به 2 یا 3 ترم طول بکشد

4- مدیر گروه :اکنون به سد مدیر گروه می خورید .پیش دفاع کرده اید ولی بارگذاری آن در پژوهشیار مشکل است .

صورتجلسه پیش دفاع باید توسط اساتید راهنما و مشاور و مدیر گروه و ریس دانشگاه و معاون دانشگاه امضا شود که این خود پروسه زمانبر است

ضمنا باید در پژوهشیار اساتید راهنما و مشاور تیک را بزنند که استاد راهنما و مشاور پایان نامه شما هستند .

وقتی دانشجو از مدیر گروه پیگیر است که به هرحال چه شد ؟مدیر گروه هم بلاخره برای خود کسی است یا در جلسه مصاحبه دکترا است .یا چون مدیر گروه است شونصد نوع کلاس باتوجه به اختیاراتتش گرفته است .به هر حال مدیرگروه چون مدیر گروه است می خواهد همه جا باشد و از تمام امتیازات استفاده کند .

هروقت دانشجو بدبخت تماس با مدیرگروه می گیرد مدیر گروه می گوید 20 روز جلسه مصاحبه دکترا  در دانشگاهی دورتر از دانشگاه شماست .یا سر کلاس است .یا موقع امتحانات است و ناراحت می شود که چرا دانشجو مثل کنه پیگیری  و….

5- سامانه پژوهشیار : سامانه ای طراحی شده است که مدیر دانشگاه و مدیر گروه و حتی اساتید از آن شناخت کافی ندارند .بارها شده استاد راهنما گفته به دانشجو من تیک تایید استاد راهنما را زده ام .ولی مدیرگروه و پژوهشیار می گوید تیک تایید استاد راهنما نخورده است .بارها دانشجو پروپوزال بارگذاری کرده است ولی مدیر گروه می گوید بارگذاری نشده است .

و قسمت جالب جایی دارد جهت فرستادن تیکت پشتیبانی :تیکت پشتیبانی می توانی بفرستی ولی انتظار جواب نداشته باشد .تیکت پشتیبانی شما به آسمان ها می روند و انتظار جواب هم از آسمان ها نمی توان داشت .

6-نداشتن استاندارد در پیش دفاع ها : به نظر می رسد پیش دفاع هادر دانشگاه جنبه غیر واقعی دارد .با شرکت در چند دفاع از پروپوزال و پیش دفاع دیدم همه اساتید سوالاتی می پرسند که به دانشجو ثابت کنند نمی داند و اساتید فول پورفسور هستند .در حالی که در همان رشته ها در بازار کار حتی اسم این اساتید  تابحال به گوشتان نخورده است و این استاد هم جز دانشگاه تابحال رنگ هیچ شرکتی را به خود ندیده اند .

7- پیش دفاع از پایان نامه :

گذاشتن تنها یک زمان برای پیش دفاع از پایان نامه و باز هماهنگی هایی که حتی از هماهنگی  های جلسات برجامی مشکل تر است و اگر در آن زمان خاص نتوانستید هم از باید ترمی دیگر صبر کنید .کاشکی موضوع صبر بود صبر دانشجو هزینه دارد .

8- کمک اساتید راهنما و مشاور به دانشجو :روزهای اول تحصیل در مقطع دکترا بارها این جملات را از اساتید دروس شنیدم که می گفتند اساتید راهنما و مشاوروقتی استاد پایان نامه شما شدند وقت کمک به شما ندارند و جنبه صوری دارد و 0تا 100 را خودتون باید جلو ببرید و هیچ انتظاری نداشته باشد و سعی کنید حتی وقتشان را هم نگیرید.

به نکته توجه کنید :این را نگفتند که دانشجو نقش اصلی را بازی می کند .بلکه گفتند هیچ کمکی ،هیچ کمکی

ولی از انصاف نگذریم بودند تک وتوک استادهایی هستند که دلسوزانه کمک به دانشجو می کنند ولی این اساتید به ندرت هستند و این تک استاد دانشگاه برایش حداقل 30 دانشجو در صف است .

 

نتیجه گیری :

با توجه به مشکلات بالا بهتر است دلیل تاخیر دانشجویان در دفاع از پایان نامه در مقطع دکترا ریشه یابی کند و مشکلات واقعی دانشجویان دکترا را حل کنند تا از صف دفاع از پایان نامه کم شود .

برگزاری جلسات استاندارد دفاع از پروپوزال و پیش دفاع ار پایان نامه به دانشجو کمک میکند که واقعا مشکلات پروپوزال و پایان نامه خودرا بفهمد

نکته دیگر اینکه چون تمام کادر هیات علمی دانشگاه دکتر هستند و نباید به آنها فشار آورد تا کار سریعتر انجام شود (جمله ای که بارها شنیدم که آقا فلانی دکتره امضا نمیکنه .وقت نداره من چکارش  کنم )جمله غلطی است و باید روی اساتید و هیات علمی نظارت شود.کار دانشجو جلسه دفاع از پروپوزال و پایان نامه را به تاخیر نیندازند و به دانشجو در پایان نامه کمک کنند و تا کار از نظر کمی و کیفی بهتر انجام شود.

اگر فردی را مدیر گروه می گذاریم دیگر اجازه ندهیم بخاطر اختیاراتش کلاس های زیاد بردارد و جلسات مصاحبه دکترا و جلسات زیاد برود و به او بگوییم مدیر گروه شدی که کار دانشجو پیش ببری

تیم پشتیبانی دقیق جهت سامانه پژوهشیار گذاشته شود تاجواب تیکت های پشتیبانی دانشجویان را سریع بدهد و روی این تیم پشتیبانی پژوهشیار نظارت شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *