اخبار عمومی / گوناگون

چرا مالکان زمین های خالی شهر تهران مجبور به ساخت می شوند ؟

 

چرا مالکان زمین های خالی شهر تهران مجبور به ساخت می شوند ؟

در تهران زمین های خالی بسیاری وجود دارد که ساخته نشده است .ولی شرایط به گونه ای برای مالک زمین های خالی پیش می رود که مجور به ساخت می شوند .شرایطی که مالکان زمین های خالی را اجبار به ساخت میکند :

1-شهرداری و نهادهای دولتی :

اگر شما مالک یک زمین خالی باشید برای اینگه توسط شهرداری و نهادهای دولتی به آن تعرض نشود مجبورید یک تابلو نصب کنید که به پیر و پیغمبر من صاحب زمینم .

2- مشاوران املاک :

اگر شما مالک یک زمین خالی باشید ولی قصد ساخت نداشته باشید روزانه حداقل باید به 50 تماس مشاور املاک پاسخ دهید که درخواست مشارکت در احداث زمین را دارند .وشما باید هربار جواب دهید فعلا قصد ساخت ندارید .ولی مشاوران املاک براحتی دست بردار نیستند و باز از شما سوال می کنند و شرایط مختلف پیشنهاد می کنند که طرف فلان ساختمان ساز است ،ساختمان میسازه عین یک دسته گل و….

3- معتادان :وجود زمین های خالی و کلنگی معمولا محل تجمع معتادان می شود به گونه ای که این تجمع مشکلاتی را برای همسایگان ایجاد می کند و آنها مجبور به تماس با نیروی انتظامی می شوند و این شما هستید که باید برای این ناامنی کاری کنید ولی چه کاری

اگر دور زمین دیوار نصب کنید باز محل تجمع معتادان می شود .

4- همسایگان

بعضا همسایگان به طمع اینکه زمین خالی صاحب ندارد بارها شده ماشین در آن پارک می کنند .تا اینجای کار مشکلی نیست .ولی بعضا ماشین هایی را می بینید که پارک شده و خبری از مالک آن نیست .روزها می گذرد ،ماهها می گذرد ولی صاجبان این ماشین های پارک شده به سراغ آن نمی آیند .یعنی اگر یک روز هم واقعا قصد ساخت داشته باشید باید ماهها دنبال این باشید که زمین تان را از ماشین های رها شده خالی کنید .واقعا تعجب ندارد این موضوع ؟؟؟

یا می آیید می بینید همسایه زمین بغل در حال ساخت است و فلان متر وارد زمین شما شده است وباید ثابت کنید که اینقدر اشتباهی وارد زمین شما شده و زمین شماراساخته است .

5- زباله دان :

مشکل دیگر در زمین های خالی این است که تبدیل به زباله دان محله می شود .می بینید اهالی محل زباله های خودرا درآنجا می ریزند ومشلات بهداشتی برای بقیه اهالی محل ایجاد می کند . با توجه به فصل تابستان و گرما علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع و چهره زشت برای شهر باعث جمع شدن حشرات  مشوند که سلامتی خو اهالی محل بخصوص کودکان را تهدید می کند .

لطمه اجبار به ساخت این زمین ها برای شهر:

اینکه کل زمین های شهر ساخته شوند و جای فضای زمین را ساختمان های سیمانی سرد و بی روح  بگیرد درست نیست بلکه گاهی باید این زمین ها برای نسل بعد باقی بماند تا شاید آنها فکر دیگری داشته باشند .همانگونه که می گویند نفت باید برای نسل های بعد باقی بماند این زمین های خالی هم باید برای نسل بعد باقی بماند ،ما نمی توانیم کل زمین های خالی را با ساختمان های سیمانی بسازیم و برای نسل بعد فضایی نگذاریم .

مخصوصا برای ما که از تکنولوژی ساخت و ساز جهان عقب هستیم .اکنون در کشورهای پیشرفته صحبت از خانه های چاپی می شوند . پیشروترین کشور در زمینه ساخت و ساز آمریکا است .هزینه ساخت و ساز خانه های چاپی نصف خانه های معمولی است و سرعت ساخت و ساز برخی از این خانه ها به تنها چندروز می رسد در حالی که برای ساخت یک آپارتمان 8 واحدی در شهر تهران باید 2 سال زمان صرف کرد .درحالی که اکنون تکنولوژی ساخت و ساز پیشرفته نداریم اصرار به ساخت مسکن با روش های قدیمی به نوعی هدررفت منابع است .

به نحوی که ریس سازمان نظام مهندسی احمد خرم در یک مصاحه گفته است :دنا نسل ششم مسکن را می سازد ما هنوز در نسل سوم هستیم .و صحبت از ساختمان سازی به روش صنعتی می کند

ساخت و سازهایی که برای آن برنامه درست و حسابی نداریم مثلا درمناطق مسکونی مجتمع های تجاری احداث می کنیم و نظم منطقه را به هم می زنیم .در مناطق اداری ،منزل مسکونی می سازیم .

بطور نمونه در پونک یک منطقه مسکونی است با وجود 2 مجتمع تجاری عظیم بنام تیراژه و بوستان و همیلا باز یک مجتمع تجاری عظیم در میدان عدل در دست احداث است که نظم آن مناطق مسکونی را به هم خواهد ریخت .

یا اتوبان ستاری یک اتوان با ترافیک روان در تهران در گذشته بود با دادن مجوز بی قانون به مجتمع تجاری کورش در کنار ستاری ،عملا یک بزرگراه با ترافیک روان را به یک گلوگاه سنگین ترافیکی در جلوی مجتمع تجاری کورش تبدیل کرده ایم و مردم همیشه هنگام ایستادن در ترافیک سنگین و گذر از مجتمع کورش این سوال را می پرسند :آیا باید مجتمع کورش کنار بزگراره ستاری ساخته می شد ؟چه فردی به او این مجوز راداد ؟و مسولی که مجوز احداث کورش را داد چرا این نکته را که مردم عادی می دانند او در نظر نگرفت؟

بعد برای ساخت و ساز هم برنامه ای نداریم نماهای زشت چهره شهر را مخدوش کرده است ؟در منطقه 22 تهران شرع به ساخت و ساز مسکن دولتی کرده ایم و بعد می گوییم مدرسه ندارد ؟آب ندارد اینهمه برج آب می خواهد ،اتوبوس ندارد ؟ محل خرید ندارد ؟ و…فکرهایی که باید قبل از احداث انجام شود ولی ما به آن بعد از احداث فکر می کنیم ؟

حتی عمر ساختمان های احداث شده در ایران نیز پایین است در حالی که عمر ساختمان های در کشورهای غربی به بیش از یک قرن می رسد عمر ساختمان های ما به نصف آن نیز نمی رسد .

درحالی که حتی در کشف های باستان شناسی به آپارتمان سازی در ایران باستان می رسیم و بناهای گذشتگان در ایران تحسین جهانیان را بر می انگیزد ولی متاسفانه ساخت فعلی مسکن در ایران اینگونه نیست .

وقتی به طرح های احداث مسکن در کشورهای پیشرفته می رویم واقعا لذت می بریم .فکر همه چیز را کرده اند .از مسکن مناسب .نمای متناسب با فرهنگ شهری .احداث فضای سبز .مدرسه .مرکزخرید و…….

یکی از برترین مجتمع های مسکونی جهان می توان به پروژه مسکونی هارولد فرانسه اشاره کرد .

ساختمان های سازگار به محیط زیست  در این مجتمع مسکونی وجود دارد و 100 آپارتمان در این مجتمع مسکونی وجود دارد . این مجتمع مسکونی دارای مناطقخرید در سطح همکف و همچنین آپارتمان های طبقه اول مناسب برای صندلی چرخدار است .در تمام بلوک های این ساختمان سیستم خورشیدی نصب شده است  که این سیستم های خرشیدی ،علاوه بر تولید برق ،گمایش ساختمان در زمستان را نیز تامین می کند .وجود فضای سبز ،دسترسی آسان به مدرسه ،کتابخانه و…از دیگر مزیت های این مجتمع مسکونی است .

نتیجه گیری :

  • امید که فضا به گونه ای باشد که اصراری به ساخت زمین های خالی نباشد.
  • ورود تکنولوژی های پیشرفته ساخت به ایران : تکنولوژی ساخت خانه های با کیفیت به ایران آورد شود و در ایران خانه های با کیفیت و با هزینه کمتر ساخته شود .
  • در نظر گرفتن همه جوانب در طراحی مجتمع های مسکونی شهری :

در طراحی های مجتمع های مسکونی نمای شهری ،فضای سبز ،کتابخانه و..در نظر گرفته شود .

4-جلوگیری از ساخت بی رویه مجتمع های تجاری : در مناطقی مانند پونک نیاز سنجی شود و جلوی ساخت مجتمع های تجاری بیش از حد گرفته شود و منافع مردم منطقه در اولویت باشد .

5- ندادن مجوز احداث مجتمع های تجاری کنار اتوبان  :دقت شود تا فاجعه مجتمع تجاری کورش که باعث گلوگاه ترافیک در اتوبانی روان شد دیگر بار تکرار نشود و دیگر بار به مجتمع هایی تجاری مجوز داده شود که کنار بزرگراه ها نباشند .

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کن

با لینک زیر می توانید با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کنید :

https://nobitex.ir/signup/?refcode=6654786

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کن

با لینک زیر می توانید با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کنید :

https://nobitex.ir/signup/?refcode=6654786

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *