اخبار عمومی / گوناگون

چگونه غول های اقتصادی،قشر متوسط جامعه را حذف می کنند ؟

چگونه غول های اقتصادی،قشر متوسط جامعه را حذف می کنند ؟

چگونه غول های اقتصادی،قشر متوسط جامعه را حذف می کنند ؟

زمانی بین اقتصادانان بحث بود که ثروتمندان باید از جانب دولت حمایت شوند چون این ثروتمندان اشتغال و ..می شوند ولی تحقیقات اخیر نشان می دهد بهترین راه برای توانمند سازی یک جامعه تقویت شرکت های متوسط و خرد است .

با بوجود آمدن غولی بنام اسنپ تاکسی اینترنتی اکنون دیگر خبر از 50 هزار تاکسی سرویس که بنگاه های خرد بودنددر کشور  نیست

شرکت کاله ،میهن و..غولهای لبنیات ایران ، هزاران کارخانه کوچک لبنیات را حذف کرده است و این شرکت های کوچک لبنیات دیگر توان رقابت با این غولهای لبنیات ندارند.

احتمالا شما بارها شنیده اید یک شرکت استارتاپ که تازه در حال جون گرفتن بوده است توسط یکی از غولهای دیجی کالا ،اسنپ و گلرنگ و..خریده شده است .این شرکت های بزرگ بلای جان استارتاپ ها نیز شده اند مثلا اگر یک جوان یک استارتاپ در هرکدام از این زمینه ها که شرکت های غول حضور دارند تاسیس کند .به محض متوجه شدن این شرکت های غول تحت فشار این شرکت ها قرار می گیرند که شرکت خودرا بفروشد .یعنی شرکت های غول علاوه بر بلعیدن شرکت های متوسط و کوچک،استارتاپ ها  را نیز می بلعند.

همین امر باعث ناامیدی بسیاری شده است .جوان ها می گویند چه فایده .من فلان استارتاپ هم بزنم فلان شرکت غول مگر می گذارد ما کار کنیم .

بطور نمونه یک شرکت کوچک یک کیک خلاقانه تولید می کرد و در سطح تهران در حال معروف شدن بود که خبر رسید این شرکت را فلان غول کیک و کلوچه سازی کشور خریده است

نتیجه بلعیده شدن شرکت های کوچک توسط شرکت های بزرگ در اقتصاد :

هفته پیش چندروز تعطیلی بود . ریس هتل های کشور اعلام کرد در این مدت تمام هتل های 4 و5 ستاره رزور بودند و هتل های  2و3 ستاره کاملا خالی بودند .

چرا ؟

چون قشر متوسط از بین رفته است .قشر متوسطی که می توانست صاحب یکی از این شرکت های کوچک و متوسط کشور باشد .اکنون رانندگان اسنپ یا کارگرا کارخانه های غول کشور شده اند .

این روزها براحتی می توانید افراد راننده ای در اسنپ مشاهده کنید که می گویند مالکان تولیدی در سال های قبل بوده اند و بعد از ورشکستگی اکنون راننده اسنپ شده اند .اسنپی که خود حدود 5000 بنگاه کوچک اقتصادی تاکسی سرویس را از بین برده است .

سیاست های غلط اقتصادی قشر متوسط را به قشر فقیر تبدیل کرده است و اکنون دو قشر خیلی ثروتمند و قشر فقیر داریم .

پیامد منفی حذف قشر متوسط ،نابرابری اجتماعی است واین باعث انواع آسیب های اجتماعی و..خواهد شد .

 نانسی بردسال، اقتصاددان آمریکایی نزدیک به سه دهه است که درباره توسعه پژوهش می‌کند. پیرو پژوهش‌های بردسال، یکی از مولفه‌های مهم توسعه اقتصادی، جایگاه طبقه متوسط است. طبقه‏ ای که تقویت و گسترش آن به زعم بردسال، یکی از بهترین تضمین‏ها برای حکمرانی خوب است.لینک زیر مقاله کامل ایشان است :

https://www.tiambourse.ir/2023/12/14/%D8%A8%D8%B1%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%85%D9%86/

تاثیرات کسب وکارهای کوچک و متوسط بر اقتصاد:

1-نوآوری : پژوهشگران براین باورند که شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط درزمینه نوآوری خلاق تر از شرکتهای بزرگ هستند.

مزایای نسبی آنها درمقایسه با شرکتهای بزرگ درزمینه نوآوری،قابلیت انعطاف پذیری و سرعت واکنش آنهاست. شركتهای كوچك از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار بوده و كارآفرینی، خلاقیت و نوآوری بیشتری در آنها صورت می پذیرد. این شركتها راحت تر می توانند خود را با تغییرات پرشتاب محیطـــی تطابق داده و نسبت به مولفه های محیطی همچون عوامل اقتصادی، اجتماعی، تكنولوژیكی سیاسی، و قانونی سریعتر واكنش نشان دهند. جالب است بدانیم كه بیش از ۵۵ درصد از نوآوریها و اختراعاتی كه در ایالات متحد آمریكا به ثبت می رسد، در شركتهای كوچك و متوسط رخ می دهد.

▪ 2-بنگاههای كوچك و متوسط عامل جذب و اشتغال بخش عظیمی از جمعیت كشورها و آموزش و تربیت نیروی كار ماهر هستند. به عنوان مثال در آلمان، ۸۰ درصد از نیروی كار ابتدا جذب صنایع كوچك و متوسط می شوند و آموزشهای لازم و مهارتهای حرفه ای موردنیاز را كسب می كنند، به گونه ای كه این صنایع برای دانش آموزان و دانشجویان به كارگاهی برای كسب مهارتهای فنی و حرفه ای تبدیل شده اند.

▪. از آنجا كه بنگاههای كوچك و متوسط در مقایســه بــا صنایع بزرگ با سرمایه كمتری می توانند ایجاد اشتغال كنند، تعداد مشاغلی كه این دسته از شركتها ایجاد می كنند بیشتر از شركتهای بزرگ است.

▪ امكــان ایجــاد مشـاغلی به صورت، »خویش فرما« (SELF-EMPLOYMENT) باعث می شود تا كارآفرینان با انگیزه بیشتری به این دسته از شركتها روی بیاورند.

▪ جذب و پذیرش كاركنان با شرایط خاص در این بنگاههــا بــا سهـولت بیشتری صورت می گیرد. این شركتها توانسته اند امكان اشتغال برای افراد جوان، سالمندان، زنان، كاركنان پاره وقت و حتی افراد معلول نیز فراهم كنند.

3-توزیع عادلانه ثروت :

به گزارش روابط عمومی رادیو اقتصاد؛ صنایع كوچك نقش مهمی در تولید ثروت و توزیع آن در اقتصاد دارد و همه كشورها اولویت ویژه‌ای برای این بخش قائل شده و جایگاه خاصی را در توسعه پایدار اقتصادی كشور خود به آن داده‌اند. یكی از چالش‌هایی كه كشورها امروز با آن مواجه هستند، توزیع ناعادلانه ثروت در جهان است و یكی از راه‌های غلبه بر این چالش تقویت صنایع كوچك و متوسط (SMEها) است.

شما اسنپ را در نظر بگیرید الان درآمد اسنپ متعلق به یکنفر است در حالی که اگر5000 تاکسی سرویس کشور بودند اکنوناین ثروت بین 5000 بنگاه کوچک تقسیم می شد و قشر متوسط جامعه تقویت می شد .این یک نمونه از توزیع عادلانه ثروت در جامعه است .

ضریب جینی شاخصی اقتصادی برای محاسبهٔ توزیع ثروت در میان اقشار مختلف مردم یک جامعه است.

بر اساس این گزارش در سال 2021 یک درصد جمعیت ثروتمند ایران 18.2 درصد از کل درآمد کسب شده در این سال را به خود اختصاص داده است. همچنین 10 درصد جمعیت ثروتمند ایران طی سال‌های 2010 تا 2021 بالغ بر 31.7 درصد از کل درآمد کسب شده در این دوره را به دست آورده‌اند.

 یکی از دلایل بدتر شدن و اختلاف فاحش غنی و فقیر همین حذف شرکت های کوچک و متوسط و دادن کل بازار در دستان یک شرکت است .

اکنون مالکان شرکت های کوچک و متوسط کارگران تک شرکت های غول بازار شده اند و از قشر متوسط به قشر فقیر تبدیل شده اند .

نتیجه گیری:

  • ایجاد کانون سهامداران خرد و همچنین کانون هایی که از شرکت های خرد و متوسط حمایت قوی شوند و این شرکت ها را توانمند کرد و مانع حذفشان توسط غولهای صنعت شد .
  • بحث اسنپ این است که تاکسی سرویس های قدیمی بروز نبودند .که این حرف بکل غلطی است .می شد همان 5000 تاکسی سرویس را با یکسیستم نرم افزاری به هم متصل می شد .اکنون هم مالکان تاکسی سرویس های خرد توانمند بودند .هم رانندگان جایی برای استراحت داشتند .بجای اینکه شب ها توی خیابان ها کنار پارک ها بخوابند .

یا بحث این می شود که ارج قدیمی بود :در حالی که هیچ کشوری در دنیا برند 100 ساله خودرا تعطیل نمی کند بلکه آن را توانمند می کند.این برند ارج بمانند طلایی بود که متاسفانه بابی فکری از دست رفت .

  • کاهش مالیات شرکت های کوچک و متوسط به توانمند سازی این شرکت ها کمک می کند وحتی باعث می شود این شرکتها نقش بیشتری در اشتغال کشور داشته باشند.

 

  • عوامل حمایتی :

عوامل دیگری که می‌تواند بر رشد و موفقیت شرکت‌های کوچک و متوسط تاثیر بگذارد عبارتند از: توانایی در ایجاد نوآوری و تولید محصولات و فرآیندهای جدید، دسترسی به بازارهای جدید و گسترش فعالیت‌ها، توانایی در جذب و نگه‌داری نیروهای ماهر و مدیران باتجربه، استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتال و ارتباط با مشتریان، و همچنین توانایی در مدیریت مالی و کنترل هزینه‌ها. همچنین، حمایت دولت‌ها از شرکت‌های کوچک و متوسط از طریق ارائه تسهیلات مالی، کاهش بارهای اداری و مالیاتی، و اجرای قوانین و مقررات مناسب نقش مهمی در رشد و موفقیت این شرکت‌ها دارد.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کن

با لینک زیر می توانید با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کنید :

https://nobitex.ir/signup/?refcode=6654786

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کن

با لینک زیر می توانید با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کنید :

https://nobitex.ir/signup/?refcode=6654786

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کن

با لینک زیر می توانید با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کنید :

https://nobitex.ir/signup/?refcode=6654786

…………………………………………………………………………………………………….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *