اخبار عمومی / گوناگون

اساتید دانشگاهی :غایبان بزرگ شبکه های اجتماعی

اساتید دانشگاهی :غایبان بزرگ شبکه های اجتماعی

امروزه می بینیم حتی گفتمان دانشگاهی در جهان هم از فضای حضوری به فضای مجازی منتقل شده است .ولی متاسفانه اساتید دانشگاه های ایران در فضای مجازی نیستند.

وقتی اساتید دانشگاهی ایران در شبکه های اجتماعی نباشند  سطح گفتمان در شبکه های مجازی هم تنزل پیدا می کند . بطور نمونه در شبکه اجتماعی می بینیم در نبود اساتید دانشگاهی منابع انسانی ،افرادی که تحصیلات دانشگاهی ندارند خودرا متخصص منابع انسانی معرفی کرده و با بکارگیری جملات غلط و آموزش های غلط بدون پشتوانه علمی ،فالورهای زیادی جمع کرده و هر لحظه بیشتر این سطح گفتمان منابع انسانی را تنزل می دهند.این امر حتی در رشته های دیگر نیز مشهود است نمونه واضح آنرا می توان درنبود اساتید بازاریابی و فروش دانشگاهی در شبکه های مجازی دانست .  افرادی بدون تحصیلات آکادمیک و حتی یک تجربه فروش با تهیه چندین کلیپ سطحی خودرا اساتید بازاریابی و فروش معرفی کرده و با جمع نمودن فالور اقدام به برگزاری دوره های آموزشی بی کیفیت با مبالغ هنگفت می کنند  .دیدن اساتید قلابی فروش با لیسانس ستاره شناسی یکی از این نمونه هاست . همچنین نبود اساتید دانشگاهی در شبکه های مجازی باعث آسیب های برای نسل جوان شده است . شبکه های مجازی تمام قد در دست نوجوانان کم سن و سال و جوانان است و در نبود اساتید دانشگاهی  باعث شده فضای مجازی به لودگی  کشانده شود .همانطور که در قدیم در فضای خانواده فرد بزرگتر بود و همه به او احترام می گذاشتند باید اکنون اساتید دانشگاهی در فضای مجازی حضور داشته باشند و فرهنگ شبکه های اجتماعی را ارتقا دهند و به افزایش بار فرهنگی این فضا کمک کنند .نکته جالب آنکه اکنون در ژاپن احترامی که در جامعه به افراد مسن گذاشته می شود همین احترام در شبکه های مجازی هم نسبت به بزرگتر وجود دارد امری که در فضای مجازی ایرانیان اصلا وجود ندارد و مورد غفلت واقع شده است .

از دلایل نبود اساتید دانشگاهی در شبکه های مجازی می توان به :

1- دانشگاه ها بودن استاد دانشگاه را در فضای مجازی بد دانسته و حضور اساتید دانشگاه ها در شبکه های مجازی را به عنوان یک نقطه منفی در بررسی صلاحیت آنها لحاظ خواهند نمود .

2-دانش کم اساتید دانشگاه ها از شبکه های مجازی:اساتید دانشگاهی بعضا افراد مسن هستندکه نیمی از عمر خودرا در نبود شبکه های اجتماعی طی کرده اند .می توان برخی از اساتید را دید که در رشته خود متخصص هستند ولی توان ارسال یک پیام تلگرام را ندارند .  بنابراین این اساتید کار باشبکه های اجتماعی را بلد نیستند و ارتباط خوبی نتوانسته اند با شبکه های مجازی برقرار کنند

3- واقف نبودن برخی از اساتید دانشگاهی به اهمیت شبکه های اجتماعی : خیلی از اساتید دانشگاهی که در اکنون در میانه سنی خود به شبکه های اجتماعی برخورده اند به اهمیت و ظرفیت این پتلفرم های شبکه اجتماعی آگاه نیستند .

ضرورت حضور اساتید  دانشگاهی در شبکه های مجازی :

  • به ارتقا فرهنگ شبکه های اجتماعی کمک می کند .
  • به سالم سازی محیط شبکه های اجتماعی کمک می کند.
  • سطح گفتمان شبکه های اجتماعی را ارتقا می دهد.
  • به هدایتگری نسل جوان کمک می کند و به جوانان در دوری از آسیب های شبکه های اجتماعی کمک می کند .
  • مشارکت در مطالعات : با کمک رسانه های اجتماعی، دانشجویان و اساتید می توانند دسترسی تکنولوژیکی خود را بهبود بخشند و مشارکت در مطالعات افزایش می یابد
  • شبکه‌های اجتماعی در معرفی، برقراری ارتباط، همکاری بین دانشجویان و اساتید ، همچنین تبادل اطلاعات، آموزش و در نتیجه افزایش بهره‌وری می شود .
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی علمی، روحیه علمی به اعضاء می دهد و بر عملکرد نهایی آنان تأثیر مثبت می گذارد. ایده های علمی در محیط های اجتماعی علمی به وجود می آیند و شبکه های اجتماعی علمی چنین محیطی را ایجاد می کنند.
  • برند سازی اساتید دانشگاهی :حضور فعال اعضای هیئت علمی در شبکه‌های اجتماعی نه تنها به ارتقای جایگاه دانشگاه در سطح جهانی کمک می‌کند، بلکه به افزایش نفوذ علمی فردی و ایجاد ارتباطات مؤثر با جامعه علمی می‌انجامد.
  • یکی از مهمترین کاربردهای شبکه های اجتماعی ، ایجاد فرصت تحقیق و پژوهش با سایر افراد در سراسر دنیا است. با عضویت در این شبکه ها می‌توانید مقالات خود را در معرض دید میلیون‌ها نفر قرار دهید. در این بین ممکن است یک نفر با مطالعه مقالات شما علاقه‌مند به فعالیت پژوهشی شما شود و به شما پیشنهاد همکاری بدهد.

10-جهت  سالم سازی شبکه های اجتماعی :  باید حضور اساتید دانشگاهی در شبکه های اجتماعی بیشتر شود

11-اساتید بعد از ساعات کلاس همچنان ارتباط خودرا با اساتید دانشگاهی حفظ می کنند. .

افزایش  ظرفیت اساتید دانشگاهی در شبکه های اجتماعی :

1-آموزش شبکه های اجتماعی : دوره های آموزشی جهت آشنایی بیشتر اساتید دانشگاهی با شبکه های اجتماعی ایجاد شود .

2- تعامل اساتید دانشگاهی در شبکه های اجتماعی در ارتقا اساتید لحاظ شود تا تشویق به حضور و تعامل بیشتر در شبکه های اجتماعی شود

3-دانشجویان به نحوه تعامل استاد در شبکه های اجتماعی امتیاز بدهند و برعکس

4- شبکه‌های اجتماعی به محلی برای تبادل و اشتراک گذاری ایده‌های بین استاد و دانشجو تبدیل شود .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *