بازاریابی و فروش

سطوح مختلف بازاریابی بین المللی

بازار بین المللی میتواند به یکی از موارد زیر اطلاق شود
۱- بازاریابی صادرات: شامل کلیه فعالیتهایی است که یک شرکت به هنگام صادر کردن محصولاتش به یک کشور خارجی درگیر آن میشود. این فعالیتها ارسال فیزیکی محصولات از کشوری به کشور دیگر را نیز در بر می گیرد. هرچند که در این نوع بازاریابی، عملیات بازاریابی داخلی اهمیت اصلی را دارد، اما چالش عمده بازاریابی صادرات شامل انتخاب بازارها و یا کشورهای مناسب از طریق تحقیقات بازاریابی، تصمیم گیری در مورد تغییرات لازم در کالاهای به نحوی که جهت بازارهای خارجی مناسب شوند و انتخاب کانالهای مناسب صادراتی می باشد.
۲- بازاریابی چندملیتی: در اثر تکامل شرکتهای چندملیتی بازاریابی چندملیتی شکل گرفت که از ویژگیهای آنان این است که با داشتن داراییهای زیاد در کشورهای خارجی دارای چندین استراتژی بازاریابی می باشند که هر یک مخصوص بازار خاصی طراحی شده است.
3- بازاریابی چند منطقه ای: به دلیل جلوگیری از هزینه ها، شرکتها شروع به تکامل استراتژی هایی کردند که مناطق بزرگتری را در بر میگرفت این تفکر در اثر ایجاد ائتلافهای مختلف اقتصادی بوجود آمد. موافقتنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA ) که در سال ۱۹۹۳ به امضاء رسید کشورهای ایالات متحده آمریکا کانادا و مکزیک را به صورت یک منطقه بزرگ درآورد شرکتها در این رهیافت فعالیتهای بازاریابی خود را بر روی یک منطقه متمرکز میکنند تا بتوانند اثر بخشی خود را افزایش دهند.
۴- بازاریابی جهانی: حد نهایی تکامل بازاریابی بین المللی است و اشاره به فعالیتهای بازاریابی بین المللی در سطح گسترده تر و پیچیده تری دارد. در این نوع بازاریابی یک شرکت هماهنگی ادغام و کنترل مجموعه ای از فعالیتهای بازاریابی را به صورت یک تلاش جهانی به عهده دارد هدف اصلی یک شرکت بزرگ بین المللی از بازاریابی جهانی دستیابی به هم افزایی در فعالیتهای وسیع بازاریابیاش میباشد شرکت، به جای ایجاد یک استراتژی مخصوص یک کشور استراتژی کلی ای را خلق میکند که بر اساس آن بتواند در بازار جهانی فعالیت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *