اخبار عمومی / گوناگون

بنزین ایران ،گرانترین بنزین جهان است ؟؟؟؟؟

بنزین ایران ،گرانترین بنزین جهان است ؟؟؟؟؟

قیمت بنزین اکنون 3000 تومان است و میانگین حقوق کارمندان در ایران 15 میلیون تومان است

یعنی اگر نسبت  حقوق به نرخ بنزین بگیریم میانگین حقوق کارمندان ایران به نرخ یک لیتر بنزین  5000 برابر است

قیمت یک لیتر بنزین امریکا 1 دلار یعنی 60 هزار تومان و میانگین حقوق کارمند در امریکا ،10 هزار دلار یعنی 600 میلیون تومان است .

یعنی اگر نسبت  حقوق به نرخ بنزین بگیریم میانگین حقوق کارمندان امریکا  به نرخ یک لیتر بنزین برابر 10 هزار  برابر است

این نشان می دهد که اگر این دو نسبت را باهم مقایسه کنیم میانگین حقوق کارمند به نرخ بنزین ایران می بایست 10 هزار برابر باشد یعنی 1500 تومان باشد و نرخ بنزین 3000 تومانی ، نرخ گرانی برای بنزین است .

حال اگر در ایران ما بخواهیم نرخ یک لیتر بنزین را 60 هزار تومان مانند امریکا به مردم بفروشیم باید به همان نسبت میانگین حقوق او 600 میلیون تومان باشد

حال اگر ما قیمت بنزین را افزایش دهیم ولی حقوق کارمندان را  با نسبت 10 هزاربرابری  افزایش ندهیم این باعث می شود که کارمندان را فقیر تر کرده ایم.

اگر نرخ یک لیتر بنزین در ایران را 40 هزار تومان کنیم می بایست حداقل حقوق کارمند در ایران 400 میلیون تومان شود .حال اگر نرخ یک لیتر بنزین را 40 هزار تومان کنیم و حداق حقوق 100 میلیون تومان شود به اندازه 300 میلیون تومان یعنی 30% اورا فقیر تر کرده ایم .

.اکنون در جامعه افرادی را می بینیم که با همین نرخ بنزین  از حقوق خود ناراضی هستند و دولت توان افزایش حقوق و مطالبات آنها راندارد پس چگونه دولت در آینده می خواهد با افزایش قیمت بنزین به همان نسبت 10 هزار برابری حقوق کارمندان را افزایش دهد و  این نارضایتی را کم کند.

نکته دیگر اینکه :در مطالب بالا نسبت نرخ یک لیتر بنزین با  حقوق کارمند صحبت شد  این در حالی است به گفته وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی حدود 24 میلیون نفر زیر خط فقر هستند .و تعداد بیکاران ایران 4 میلیون نفر است که هیچ شغلی ندارند .

 

تورم و بنزین

اسماعیل گرامی مقدم یک فعال اصلاح طلب در مصاحبه ای با سایت اعتماد آنلاین داشته است گفته است : قیمت بنزین در ایران ارزان نیست، بلکه نرخ تورم در ایران به ‌شدت بالاست.او می گوید همه حرف دولت پزشکیان این است که می خواهد برای جبران کسری بودجه خود حامل‌های انرژی را گران کند.  .

اگر امروز درخواست برخی مدیران محقق شود و قیمت بنزین مثلا 10هزار تومان شود، 6ماه بعد، تورم ناشی از عدم وجود ارز کافی در کشور به کالاهای دیگر منتقل شده و این 10هزار تومان ارزش خود را از دست می‌دهد. دوباره مسوولان در رسانه ملی حاضر شده و اعلام می‌کنند بنزین ارزان است

در صورت افزایش قیمت بنزین، حقوق‌ها و دستمزدها هم ‌باید بالا رود. بلافاصله پس از طرح این ضرورت برخی اقتصاددان‌ها و فعالان سیاسی که معتقد به نظام بازار هستند، می‌گویند اگر حقوق‌ها بالا رود، نقدینگی در جامعه بالا می‌رود و تورم شکل می‌گیرد

. اگر مسوولان نگران افزایش حقوق‌ها هستند، نباید قیمت بنزین را هم زیاد کنند. نه از جهت سیاسی و اجتماعی افزایش قیمت بنزین معقول نیست. از نظر منطق اقتصادی هم این موضوع قابل قبول نیست، چراکه افزایش قیمت بنزین گرهی از هزار توی مشکلات اقتصادی ایران باز نمی‌کند. مشکل اساسی اقتصاد ایران، افسارگسیختگی تورم است که ناشی از ذخایر ارزی و کاهش پولی ملی است .

چرا دولت ها نمی توانند تورم را کاهش دهند ؟

تورم بطور ساده یعنی چه ؟یعنی پول در جامعه زیاد است و به همان نسبت کالا در جامعه نیست .پس بخاطر اینکه کالا کم است مردم بخاطر کمبود کالا ،قیمت بالاتری برای دریافت کالا می پردازند .

دولت می گوید پول در جامعه زیاد است و همین باعث تورم شده است ولی فردی نمی گوید علت آن  این است  تولید کم است پس بیاییم تولید را افزایش  بدهیم و تمرکز ما تنها بر راهکار افزایش تولید باشد . و با افزایش توان تولید به قشر متوسط هم کمک کنیم تا توانمند شوند .

شباهت مدیران ورزشی و دولت ها

می گویند مدیران عامل باشگاه ها ترجیح می دهند که بازیکن خوب و گران بخرند و زود نتیجه بگیرند تا اینکه بازیکن جوان بگیرند و شکست بخورندولی سرمایه گذاری در جوانان کنند و درآبنده ای که دیگر این مدیران نیستند این سرمایه گذاری به نتیجه برسد .درواقع مدیران ورزشی به دنبال نتیجه زود هستند چون عمر مدیریتی شان کوتاه است .

حالا این شبیه به دولتها در ایران است. دولتها بجای اینکه تلاش کنند برای رفع تورم تولید را افزایش دهند .چون می دانند عمراجرایی شان کوتاه است سریع می گویند گران کنیم و دست کنیم توی جیب مردم نقدینگی را کم کنیم و مردم پول کمتری با این توان تولیدی که داریم بخرند .یعنی درواقع همان کار مدیران ورزشی را انجام می دهند .

بنزین و ایران خودرو و سایپا

بنا بر آمار سازمان نظام پزشکی : ایرانیان سالیانه 20 هزار کشته در تصادفات رانندگی دارند و و تصادفات رانندگی در سال حدود 60 هزار معلول به جامعه ایران اضافه می کند . 

خودروهای تولید ایران 3 برابر جهانی بنزین مصرف می کنند و واقعیت این است که شرکت های تولیدی خودرو در ایران توان تولید ماشین کم مصرف ندارند .این مسیله را باید یکبار برای همیشه بپذیریم و دنبال راه حل باشیم .

از طرف دیگر ما از چاله به چاه افتاده ایم آمده ایم خودرو چینی بی کیفیت وارد می کنیم که آنها هم مصرف بالایی دارند.حال سوال این است :

اما تصور کنید که شرایط سازگاری با بنزین ایران و اقلیم چهار فصل کشورمان برای خودروهای چینی به چه صورتی می تواند باشد؟

درواقع در شرایطی که مرسدس بنز با بیش از 100 سال تجربه خودروسازی و آزمایشات میلیونی، محصول مناسبی برای شرایط تخیلی خاورمیانه را در سبد تولیدات خود ندارد، آیا یک خودروساز تازه تاسیس و گمنام چینی از شانسی برای عرضه یک خودرو کامل برخوردار است؟

پاسخ با ضریب اطمینان بالایی منفی است. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم به جز معدودی از خودروهای چینی پر تیراژ که تست های نسبتا قابل قبولی را قبل از عرضه در بازار ایران پشت سر می‌گذارند، بسیاری از خودروهای چینی بدون هماهنگی با شرایط آب و هوایی و بنزین ایران به کشورمان وارد می شوند و ماحصل این ماجرا نیز مصرف سوخت بالا، بروز پدیده ناک، ایرادات پیشرانه، ضعف کولر و مواردی از این دست است که البته گاها پس از بروز مشکلات به تدریج از سوی شرکت سازنده برطرف و اصطلاحا آپدیت می شوند.

مساله دیگر به ناهماهنگ بودن ساختار خودروهای چینی با شرایط ایران باز می‌گردد. در واقع بسیاری از خودروهای چینی منطبق با بازار مصرف داخلی چین، بر اساس مصرف سوخت کم، ضرایب دنده بلند، هندلینگ متوسط یا ضعیف، کیفیت جاده های خوب و بنزین استاندارد مهندسی می شوند که جملگی این شرایط در ایران به شکل عکس وجود دارد.

نمونه‌ای از ناسازگاری خودروهای چینی با شرایط ایران

آب و هوای گرم، بنزین نامرغوب، جاده های سربالایی و کوهستانی طولانی مدت و کیفیت پایین آسفالت باعث می شود که فشار مضاعفی به خودروهای چینی وارد شود که در بلند مدت نیز مشکلاتی را از نظر افزایش استهلاک به دنبال دارد.

مثال بارز این قضیه خودرویی نظیر برلیانس با موتور 1500 سی سی است که نه تنها در دنده های 3 و 4، بلکه حتی در دنده 2 نیز با ضعف شتاب گیری قابل توجه روبرو بود و این مشکل نیز در نهایت پس از آپدیت کلی پیشرانه و عرضه مدل 1650 سی سی تا حدی برطرف شد.

این درحالی است که بسیاری از خودروهای چینی توربو یا مجهز به گیربکس های CVT، همچنان از شرایط ایده الی برای استفاده در ایران برخوردار نیستند و مالکین خود را در شرایط تحریمی و با توجه به قیمت زیاد قطعات یدکی، به دردسر می اندازند.

نتیجه گیری :

1-گرانی بنزین راهکار مناسبی نیست و چنانچه بنزین گران شود به همان نسبت باید حقوق کارمندان افزایش یابد.

2-دولتها با اقداماتی نظیر افزایش تولید و…… تورم را کاهش دهند .

3-اکنون حمل و نقل عمومی مناسب در کشور نیست بطور مثال می گویند 8000 اتوبوس دولت روحانی قرار بوده بخرد و نخریده است .خب با خرید اتوبوس ،واگن قطار و….استفاده مردم از خودروهای شخصی بهشدت کاهش می یابد و بالتبع آن ، مصرف بنزین که دغدغه دولت ها در ایران است بشدت کاهش می یابد .الان از هرفردی در خیابان بپرسی چرا با خودرو شخصی تردد می کنی ؟میگوید حمل و نقل عمومی کو ؟

4-تمرکز بر تولید خودروهای کم مصرف ،واردات خودروهای با مصرف بنزین پایین می تواند به کاهش مصرف بنزین کمک کند .

………………………………………………………….

با لینک زیر می توانید با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کنید :

https://nobitex.ir/signup/?refcode=6654786

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کن

با لینک زیر می توانید با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کنید :

https://nobitex.ir/signup/?refcode=6654786

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کن

با لینک زیر می توانید با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کنید :

https://nobitex.ir/signup/?refcode=6654786

…………………………………………………………………………………………………….

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *