اخبار عمومی / گوناگون

چگونه دلار را یک تومان کنیم ؟

چگونه دلار را یک تومن کنیم ؟

فرمول نرخ برابری دلار در برابر تومان این است

تفاوت نرخ ارز فعلی *( نرخ ارز قبلی +تفاوت نرخ ارزفعلی ) = نرخ ارز

(البته فرض مثال در تصویرسالیانه است و فرض می شود میانگین تفاوت تورم 2 کشورسالیانه 39.5% باشد )
پس اگر نرخ تورم امریکا ثابت بماند ولی نرخ تورم ما از 43 درصد افزایشی و 50 درصد شود نرخ برابری تومان در مقابل دلار بالاتر می رود و به عبارتی پول تومان بی ارزشتر می شود.

حال فرض کنید تورم ما درسال 1409  برابر نرخ تورم امریکا باشد بنابراین نرخ تومان در برابر دلار ثابت است و همان قیمت سال قبل یعنی 1408 ثابت در سال 1409 می ماند .

حال نرخ تورم ما کمتر از نرخ تورم امریکا باشد آنموقع نرخ دلار ریزشی می شو.

مثلا تورم ایران 1 و تورم امریکا 4.1 باشد

آنموقع قیمت دلارپایانی سال قبل  به اندازه  تفاوت دو نرخ تورم یعنی -3.1% ریزشی می شود .

هرچقدر نرخ تورم ماکمتر ازنرخ تورم آمریکا باشد نرخ دلار ریزشی تر می شود .

متاسفانه اینکه دلار یک تومن شود به یکباره اتفاق نمی افتد چون نرخ تورم در آمریکا بخاطر اقتصاد قوی آن همیشه زیر 5 درصد است و نرخ تورم 40 درصد ایران در سال 1402 هم امکان پایین آوردن آن به یکباره به زیر 5 درصد وجود ندارد و حداقل 5 سال متوالی زمان می برد به شرطی که تورم در طی این سالها حداقل 7 درصد کاهش یابد .

اگر با روشهایی دولت  ایران هرسال نرخ تورم را کاهش دهند قدرت پول ملی ما افزایش مییابد .

یعنی اگر دولت ایران هر سال 7 درصد نرخ تورم را کاهش دهد و نرخ تورم آمریکا هم همچنان 4.1%درصد در طول سالها ثابت بماند از سال 1409 به بعد شاهد کاهش نرخ دلار هستیم .

روش های کاهش نرخ تورم در ایران :

1-کاهش نقدینگی :

ما مشکلمان این است که به ازای تولید نقدینگی که توسط بانک‌ها و یا به دلیل استقراض دولت از بانک مرکزی انجام می‌شود، سرمایه‌گذاری و تولید شکل نمی‌گیرد در ایران وقتی اسم نقدینگی می‌آید فقط تورم را می‌بینیم. در حالی‌که اینگونه نیست؛ نقدینگی می‌تواند باعث چرخش چرخ اقتصاد و رونق تولید شود اما به شرطی که به اندازه‌ای که نقدینگی داریم به همان اندازه رشد تولید داشته باشیم. یعنی به ازای ریالی که تولید می‌شود کالا در دسترس داشته باشیم..

مبود تولید را یکی از دلایل رشد تورم دانست .پس افزایش تولید یکی از راه های کاهش نقدینگی است.نرخ مالیات شرکت های تولیدی را کمتر کنیم ،به مشکلات تولید رسیدگی کنیم ، به شرکت های تولیدی تعطیل شده و یا درآستانه تعطیلی کمک کنیم تا بهبود یابند و به تولید همچنان ادامه دهند .

2-گران نکردن بنزین توسط دولت :گران کردن بنزین خود باعث می شود که سایر چیزها نیز گران شوند :نرخ دستمزدها باید بالابرود .نرخ تمام کالا و خدمات گرانتر می شود و این خود باعث افزایش نرخ تورم می شود .

3-فروش اوراق قرضه :فروش اوراق قرضه یکی از راهها جهت جمع کردن نقدینگی در دست مردم است . دولت باید با انتشار اوراق با سود مناسب، نقدینگی رو از مردم جمع کند.

4-  کوچک شدن دولت برای جلوگیری از کسری بودجه:  کوچک شدن دولت و صرفه‌جویی شرکت‌های دولتی که نزدیک به ۱۴۸۰ میلیارد تومان ردیف بودجه دارند از یک سو، و افزایش بهره‌وری شرکت‌ها و سازمان‌ها از سوی دیگر، بتواند ما را از این وضعیت نجات دهد که همه اینها مستلزم نظام مدیریتی پویا، توانمند و شایسته‌محور است.

5- فروش اموال مازاد بانکها

6-امکان افتتاح سپرده دوساله و بیشتر برای مردم

7- بورس :
انتقال نقدینگی به سمت بورس بهترین گزینه می باشد . چون نقدینگی به سمت تولید خواهد رفت و از تورم در سایر موارد مانند مسکن . طلا . دلار . و غیره جلوگیری می کند .

ترویج سرمایه گذاری در بورس بهترین راه برای کنترل نقدینگی در کشور هست که متاسفانه تعداد افرادی که کد بورسی دارن و در بورس فعال هستن به شدت کم است

8-تزریق بیشتر ارز به بازار : تزریق بیشتر ارز به بازار از سوی بانک مرکزی به منظور جلوگیری از افزایش قیمت آن در بازار و حرکت آرام و تدریجی به سوی کاهش قیمت ارزی به طور که شوک به بازار وارد نکند و موجب کاهش صادرات نشود.

9- انضباط مالی دولت : از راهکارهای دستیابی به کاهش تورم، انضباط پولی و مالی و پیشگیری از تشدید نقدینگی است. یکی از قدم‌های اولیه پیشگیری از افزایش نقدینگی، متوازن کردن میزان هزینه‌ها و درآمدهای یک دولت است

10- سرمایه گذاری مشارکتی با سرمایه گذاران خارجی

جذب سرمایه گذار خارجی می تواند رشد و رونق اقتصادی را با خود به همراه داشته باشد. بنگاه های اقتصادی بزرگ با جذب سرمایه گذاران خارجی، نقش مهمی در مهار تورم ایفا می کنند. سرمایه گذاری مشارکتی و جذب سرمایه گذاران خارجی باعث می شود تا نقدینگی در چرخه تولید بکار رود.

11- پیش فروش کالاهای سرمایه ای

قرار دادن کالاهای سرمایه ای در اختیار مردم، یکی از کارآمدترین روش های جمع آوری نقدینگی به حساب می آید. این کار نیاز به پیش پرداخت مناسب دارد. این راهکار نه تنها نقش مهمی در مهار تورم دارد بلکه موجب افزایش درآمد و کاهش نرخ بیکاری نیز می شود. به طور کلی، جمع آوری نقدینگی به هر طریقی با کاهش تورم همراه است.

12-  تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی از طریق سرمایه‌های مردمی

با توجه به اتخاذ سیاست‌های انقباضی توسط بانک‌ها و مشکلاتی که ممکن است برای بنگاه‌های کوچک و متوسط به وجود آید، استفاده از نقدینگی‌های مردمی و سرگردان با سود توافقی بین بنگاه‌های اقتصادی و مردم می‌تواند بخش عظیمی از نقدینگی‌های موجود را به چرخه تولید برگرداند و سیستم بانکی و دولت می‌توانند با ارائه ضمانتنامه به این بنگاه‌ها علاوه بر اعتمادسازی بین بخش‌های خصوصی قدمی در راه عملیاتی شدن این پیشنهاد بردارند.

13- گسترش و ایجاد زیرساخت‌های تولیدات کسب و کارهای کوچک

بخش اعظمی از نقدینگی مردم می‌تواند در جهت تامین ماشین‌آلات کوچک و مواد اولیه بخشی از تولیدات و قطعات موردنیاز واحدهای تولیدی بزرگ یا متوسط قرار گیرد. با ایجاد این زمینه‌ها دولت علاوه بر کاهش نرخ بیکاری، توزیع درآمد و اشتغال با هدایت نقدینگی به چرخه تولید می‌تواند کنترل رشد تورم را در دست گیرد.

14 -جمع‌آوری مطالبات بانک‌ها

بانک‌های دولتی و خصوصی می‌بایست هرچه سریع‌تر تمهیداتی از قبیل بخشودگی جرائم جهت اخذ اقساط معوقه و مطالبات خود از بخش‌های خصوصی اقدام کند. جمع‌آوری مطالبات معوقه بانک‌ها درصد قابل توجهی از حجم نقدینگی در گردش را کاهش می‌دهد. خصوصا اینکه اثبات گردیده که هریک واحدی از اضافه برداشت‌هایی که بانک‌ها از بانک مرکزی دارند، چنانچه به بانک مرکزی برگردد می‌تواند معادل ۵/۴برابر خود اثر ضدتورمی داشته باشد و در کنترل رشد پول و نقدینگی موثر باشد.

15- ضرب سکه‌های جدید و تزریق در بازار ارز و سکه

با توجه به اثرات نامطلوب گردش‌های مکرر چک‌پول‌ها در نقدینگی موجود و به منظور جمع‌آوری بخش مهمی از نقدینگی‌های مردمی، دولت می‌تواند به ضرب سکه‌های طلای جدید اقدام کند و از این طریق هم حجم نقدینگی‌ را کاهش دهد و هم قیمت سکه را در حد متعادل قیمت جهانی طلا حفظ نماید.

16- تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی، طرح توسعه واحدهای صنعتی بزرگ

تکمیل طرح‌های عمرانی بزرگ و همچنین استفاده از ظرفیت کامل بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ نیز با افزایش تولید می‌تواند زمینه کاهش تورم را فراهم آورد. تکمیل این طرح‌ها می‌تواند با جمع‌آوری نقدینگی‌های عمومی و مشارکت مردمی از طریق اوراق مشارکت و یا روش‌های دیگر صورت پذیرد و دولت باید بودجه‌های اختصاصی این طرح‌ها را کاهش دهد.

17 -فروش ارز به بازارهای پولی

سریع‌ترین داروی مسکنی که در حال حاضر قادر به کنترل نقدینگی می‌باشد‌، عرضه مقادیری ارز در حدود حداقل ۲ تا ۵درصد میزان نقدینگی به منظور جمع‌آوری حداقل ۳درصد از نقدینگی و کاهش آن می‌باشد.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کن

با لینک زیر می توانید با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کنید :

https://nobitex.ir/signup/?refcode=6654786

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کن

با لینک زیر می توانید با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کنید :

https://nobitex.ir/signup/?refcode=6654786

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کن

با لینک زیر می توانید با 50 هزار تومان بیت کوین خرید و فروش کنید :

https://nobitex.ir/signup/?refcode=6654786

…………………………………………………………………………………………………….

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *