هوش مصنوعی ،همه را زخمی خواهد کرد ؟
نویسنده :دکتر خدایار عبدالهی
بتازگی جاروبرقی هوشمند سخنگو در آمریکا هک شد و بجای اینکه به فرض مثال بگوید تمیز کردن اتاق کامل شد شروع به فحش های رکیک به تمام اعضای خانواده نمود
(کنترل نداشتن بر وسایل)
..
ماشین سایبر تراک که قبل از جنگ اوکراین ماسک به قدیروف داده بود.. چندروز پیش توسط ایلان ماسک از امریکا غیر فعال شد (غیر فعال شدن ماشین با کنترل توسط سازنده)
..
مثلا فرض کند دولت آمریکا توصیه کند وسایل برقی در ساعت اوج مصرف خاموش کنید؟
و برخی به این توصیه گوش ندهند.
اونموقع شرکت های سازنده جاروبرقی هوشمند می توانند در ساعات اوج مصرف آن را غیر فعال کنند
هنگامی که جفری هینتون، که او را پدرخوانده هوش مصنوعی مینامند، شرکت گوگل را ترک کرد، به نظر واقعه بزرگی نیامد.هینتون مدعی بود که هوش مصنوعی او سه برابر هوش طبیعی قادر به دسترسی به اطلاعات و تجزیه و تحلیل دادههاست و این امر باعث میشود که بهزودی هوش طبیعی در همه زمینهها از هوش ماشینی عقب بماند.
در چنین شرایطی چه تضمینی وجود دارد که انسان بتواند ماشینهای هوشمند را کنترل کند؟
او لحظه حساسی را یادآوری میکند که سیستم هوشمند گفته بود جوک فرستادهشده از طرف آقای هینتون «بامزه نیست». به نظر هینتون، این آن لحظهای است که رسیدن به خودآگاهی در سیستم هوشمند را نشان میدهد و مرز بین ماشین-انسان برداشته میشود
هینتون معتقد است که اگر سیستمهای هوشمند هرچه زودتر مهار نشوند، مدنیت به خطر میافتد. او این«بات»ها یا «سیستمهای هوشمند مولد» را به ویروسهایی تشبیه میکند که اگر بدون مقررات و قوانین در جامعه رها شوند، سلامت کل بشریت را تهدید میکنند
. آقای آلتمن مدیرکل شرکت «اوپناِیآی» است که بات فوق هوشمند «چتجیپیتی» را توسعه داده است او در یک جمله نگرانی خود را چنین بیان میکند: «اگر این فناوری به راه خطا برود، میتواند واقعاً خطا کند
.قدرت فناوری جدید هوش مصنوعی در سرعت یا دسترسی به دادهها نیست، آنچه این سیستمهای هوشمند را متفاوت میکند، نوعی خودکاربودن یا حتی خودکامگی است. سیستمهای هوشمند جدید در یک دور بیانتها نهتنها دائماً دادهها را تحلیل و باز از نو تحلیل میکند بلکه در این دور و تسلسل اشتباهات و کمبودهای خود را تصحیح میکند و به درجهٔ بالاتری از هوشمندی میرسد؛ به درجهای از هوشمندی که گاه جفری هینتون آن را «جاندار» مینامد.
سیستمهای هوشمند از طریق دادههای کلان جمعآوریشده از طریق اینترنت و تحلیل آنها به علائق و اعتقادات مردم پی میبرد و برخلاف گذشته که سازمانها و نیروهای تجاری و امنیتی جمعیت و طبقات را هدف قرار میدادند، امروزه تکتک افراد بهطور مستقیم هدف تبلیغات قرار میگیرند. اهداف و سبک زندگی و خواستها از طرق فوقالعاده پیچیده هوش مصنوعی تحت تأثیر آمران و آگهیدهندگان قرار میگیرند و به این ترتیب خودمختاری فرد در تفکر و عمل که همان حوزهٔ آزادی فردی است، تضعیف میشود.
بدون آزادی و تفکرِ نقاد اصولاً قضاوت اخلاقی بیمعنا میشود. دموکراسی را نمیتوان بر اساس شایعات و تبلیغات بنیاد کرد. شهروند نقاد نیاز به اطلاعات صحیح و امکان پرسش و پاسخ نقادانه دارد.